نحوه تجمیع ساختمان ها در محدوده شهری

  • تاریخ ارسال

    سه شنبه 16 مهر 1398
  • فرستنده

    مدیریت سیستم
  • شاخه بندی

    اطلاعیه ها
  • تعداد پسندها

    0
  • تعداد بازدید

    662
  • تعداد نظرات

    0

آمار نشان می دهد اگر دست اندرکاران امر مسکن طی چند دهه گذشته موفق می شدند که سالانه حداقل یک میلیون واحد مسکونی تولید کنند، شاید امروزه شاهد تعادل بین عرضه و تقاضا می بودیم، لیکن با توجه به اینکه سطح تولید سیصد هزار واحد بوده و از طرفی با توجه به هرم سنی کشور،‌ متقاضیان نیز افزایش داشته اند می توان به این نتیجه دست یافت که کشور ما تا نقطه مطلوب فاصله دارد.

این امر در کلانشهرهایی بمانند تهران باعث افزایش چشمگیر قیمت املاک گردیده که یکی از چاره های اندیشیده شده در خصوص تولید انبوه مسکن، خرد کردن املاک بزرگ به قطعات کوچک تر و نیز تجمیع قطعات کوچک به املاک بزرگتر به ویژه در بافت های فرسوده جنوب شهر می باشد. تا مقدمات ساخت و ساز آپارتمانهای کوچک با رعایت استانداردهای مقاوم سازی و بهینه سازی مصرف انرژی و نیز رعایت تعریض معابر و پارکینگ و انباری تفکیک شده ممکن گردد.
در واقع تا رسیدن به بازار متعادل می توان از این راه میان بر در کنار سایر طرح های دولت از قبیل حمایت از انبوه سازان و یا تسهیلات واگذاری زمین، بهره گیری نمود تا زمینه های، متعادل تری فراهم گردد.
اکنون قصد داریم در این نوشتار به طور اختصار پاسخ بسیاری سؤالات را درخصوص مراحل ثبتی تفکیک و یا تجمیع املاک  بیان نماییم.

آشنایی با برخی اصطلاحات حقوقی :
ملک مشاع :  به ملکی اطلاق می شود که مالکین در ذره ذره آن شریک می باشند.
تفکیک : از نگاه ثبتی تقسیم مال غیرمنقول (ملک) به قطعات کوچکتر را تفکیک می گویند. بنابراین در فرضی که مالک یا مالکین قطعه زمینی به مساحت 4000 متر قصد دارند آن را به قطعات 250 متری تقسیم کنند گفته میشود که آن ملک به قطعات 250 متری تفکیک شده است. تفصیل آن در نوشتار مستقلی مورد بحث و گفتگو واقع شده که علاقمندان را دلالت به آن می کنیم.
افراز : در اصطلاح عبارتست از: جدا کردن سهم مشاع شریک یا شرکاء. به عبارت دیگر به تقسیم اموال غیرمنقول مشاع بین شرکا به نسبت سهم آنان اطلاق می شود.
بنابراین در تفکیک ، مالک می تواند سهم خود را به قطعات کوچکتر تقسیم نماید و به تنهایی مالک قطعات شود. لیکن در افراز گرچه ملکی به قطعات کوچکتر تقسیم می شود، حالت اشاعه و اشتراک آن از بین نمی رود لهذا اگر ملک مشاعی تفکیک شود، شرکا در هر قطعه ای به نسبت سهم خود مالکیت دارند.

مراحل تجمیع در بافت های فرسوده
در صورت درخواست تجمیع قطعات از سوی مالکین (به ویژه در بافت های فرسوده شهر) و مشروط به رسیدن به حداقل نصاب مساحت قطعه حاصل از تجمیع (از زمان ابلاغ این طرح تا پایان سال 1390-200 مترمربع، از ابتدای سال 1391 تا پایان سال 1395-250 مترمربع، از آغاز سال 1396 تا پایان سال 1400، 300 مترمربع و از آغاز سال 1401 به بعد 500 مترمربع)، به ازای هر قطعه مازاد بر یک، 20 درصد و به نحوی که مجموع این افزایش تراکم، از یک طبقه تجاوز ننماید، تراکم تشویقی تعلق خواهد گرفت.
تجمیع اراضی به ویژه در بافت های فرسوده مسکونی، با اعمال سیاست های تشویقی از جمله کاهش عوارض تراکم تا سقف تراکم ساختمانی مجاز (ما به التفاوت تراکم پایه مالی و تراکم ساختمانی مجاز)، حمایت می‌شود که نحوه و میزان آن توسط شورای اسلامی شهر تهران، تعیین می گردد.
در محلات، بافت ها و یا عرصه هایی که به هر علت، امکان تأمین پارکینگ در ساختمان های مسکونی موجود و احداثی وجود ندارد شهرداری تهران موظف است، ترتیبی اتخاذ نماید تا در کنار عرصه های مذکور و در فاصله هایی تا شعاع 250 متر، پارکینگ های عمومی و ترجیحاً به صورت مشاعی و با حق انتقال و واگذاری به اشخاص جهت پلاک هایی که طبق ضوابط قابلیت تأمین پارکینگ ندارند, با مشارکت بخش خصوصی و مصرف کنندگان محلی ایجاد و احداث گردد.
پیش بینی محل احداث پارکینگ های عمومی مورد نیاز شهر به عنوان یکی از فضاهای خدمات عمومی شهر به ویژه در کنار رینگ های شهری و مراکز و گستره های کار و فعالیت (خصوصاً در مقیاس منطقه ای و فرا منطقه ای)، در یک نقشه مستقل در طرح تفصیلی الزامی است. شهرداری موظف است در جهت احداث پارکینگ های مذکور با مشارکت بخش خصوصی و طبق ضوابط مصوب کمیسیون ماده (5) شهر تهران در یک برنامه ای مشخص اقدامات لازم به عمل آورد. نحوه تملک و یا آزادسازی عرصه این فضاها و یا مشارکت با مالکین اینگونه کاربری ها، در اجرای این بند طبق ضوابط و مقررات حاکم بر فضاهای خدمات عمومی واقع در طرح های مصوب خواهد بود.

حفـاظت از میـراث تاریخی هنگام تجمیع
حفاظت از آثار تاریخی، فرهنگی و معاصر شهر ها، 

اخبار مشــابه

دیدگاه و نظرات

نظر خود را وارد کنید

نقل و قول / پاسخ به :