ویژگی های فوق العاده مهم در آموزش مشاور املاک حرفه ای بخش دو

  • تعداد پسندها

    0
  • تعداد بازدید

    614
  • تعداد نظرات

    0

کی از مباحث مهم در آموزش مشاور املاک در مبحث خرید، فروش و یا اجاره ملک و در واقع پایان فرآیند یک معامله در شغل مشاور املاک تنظیم قرارداد (اجاره یا مبایعه نامه) و تائید و امضای طرفین معامله در حضور شاهدان است.

آموزش مشاور املاک: مبحث تنظیم قرارداد

یکی از مباحث مهم در آموزش مشاور املاک در مبحث خرید، فروش و یا اجاره ملک و در واقع پایان فرآیند یک معامله در شغل مشاور املاک تنظیم قرارداد (اجاره یا مبایعه نامه) و تائید و امضای طرفین معامله در حضور شاهدان است. از اینرو تنظیم قرارداد بر طبق اصول و قوانین حقوقی جهت برخورداری از حمایتهای قانونی در صورت به وجود آمدن مشکل امری اجتناب ناپذیر است. طرفین معامله یعنی فروشنده و خریدار و یا موجر و مستاجر نیز باید از الزامات قانونی و حق و حقوق خود آگاه باشند. همچنین از جمله وظایف مهم یک فرد حرفه ای در شغل مشاور املاک رعایت موارد قانونی و آگاهی دادن به طرفین جهت پرهیز از هر گونه مشکل در آینده است.

آموزش مشاور املاک: اصول تنظیم قرارداد

تنظیم قرارداد اجاره

همانطور که می دانید در شغل مشاور املاک قرارداد اجاره معمول ترین قراردادی است که در بسیاری از بنگاهها همه روزه تنظیم و منعقد می گردد از اینرو رعایت مفاد حقوقی قرارداد توسط مشاور، موجر و مستاجر ضروری می نماید. کلیه اماکن از جمله مسکونی، اداری و تجاری که پس از سال ۱۳۷۶ از طریق قرارداد رسمی یا عادی اجاره داده شوند مشمول قانون روابط موجر و مستاجر تصویب شده در سال ۱۳۷۶ می شوند. قراردادهایی که در دفاتر مشاور املاک تنظیم می شوند جزو قراردادهای عادی محسوب شده و در صورتی که مفاد ذیل را رعایت کنند مشمول قانون روابط موجر و مستاجر می شوند. طبق اصول آموزش مشاور املاک یک فرد حرفه ای در شغل مشاور املاک باید موارد ذیل را در تنظیم قرارداد اجاره رعایت نماید:

مشخصات طرفین و محل سکونت و کار آنها در قرارداد ذکر شود. قرارداد در دو نسخه تنظیم گردد.
توسط طرفین و دو نفر شاهد امضا و توسط دفتر مشاور املاک نیز تائید و مهر شود.
مدت زمان اجاره، محل مورد اجاره و ملحقات آن مانند تلفن، پارکینگ و … مبلغ اجاره، نحوه پرداخت و سایر موارد باید دقیقا مشخص گردد.
وجه التزام در موارد عدم رعایت مفاد قرارداد توسط طرفین باید مشخص گردد. به عنوان مثال اگر مستاجر در زمان مقرر ملک را تخلیه نکند و یا موجر در سررسید قرارداد مبلغ ودیعه را عودت ندهد هر یک از طرفین ملزم به پرداخت خسارت به طرف دیگر می شود.
آموزش مشاور املاک: تنظیم قرارداد خرید

تنظیم مبایعه نامه با توجه به ماهیت آن مهمترین و اساسی ترین بخش در آموزش مشاور املاک است و در واقع نتیجه کار مشاور، بازاریابی و برگزاری نشست با طرفین معامله است. یک مشاور حرفه ای در شغل مشاور املاک باید موارد ذیل را درتنظیم قرارداد بررسی و مدنظر قرار دهد.

تنها پس از احراز هویت طرفین معامله از طریق بررسی اصل مدارک شناسایی اقدام به تنظیم قرارداد نماید.
اگر طرفین معامله وارث باشند ابتدا وضعیت حصر وراثت روشن شده و سپس مشخصات تمام وراث در قرارداد ذکر گردد.
ابتدا تمام صفحات سند (در سندهای قدیمی) را بررسی و در صورت وضعیت در رهن یا بازداشت سند و یا مخدوش بودن سند قبل از تنظیم قرارداد نسبت به استعلام سند اقدام نماید.
چنانچه هر یک از طرفین توسط وکیل مورد معامله را انجام می دهند ابتدا باید وکالتنامه، احراز هویت وکیل و ارتباط وکالتنامه با مورد وکالت مشخص شده و پس از دریافت استعلام وکالتنامه نسبت به تنظیم قرارداد اقدام نماید.
مشخصاتی همانند استعلام کدپستی ملک مورد معامله، مطابقت تاریخ تنظیم قرارداد با واقعیت و اخذ کد رهگیری از سیستم، درج مشخصات مورد معامله و استعلام از سازمانهای ذیربط، پلاک ثبتی اصلی، فرعی، شماره بخش و سریال سند و سایر اطلاعات مورد نیاز باید طبق مدارک و مستندات و استعلامات اخذ شده در قرارداد ثبت شود.
طرفین باید تاریخ مشخصی را جهت مراجعه به دفترخانه و نقل و انتقال ملک به صورت رسمی تعیین کنند و وجه التزام جهت عدم حضور و یا دیرکرد تعریف گردد.
موارد مرتبط با حق فسخ قرارداد از سوی طرفین، شرایط فسخ و جبران خسارت های ناشی از فسخ باید در قرارداد گنجانده شده و در نهایت با تائید و امضای قرارداد توسط طرفین معامله و شاهدان، دفتر مشاور املاک قرارداد را مهر و امضا می نماید.
در پایان باید گفت که یک فرد که اصول آموزش مشاور املاک حرفه ای را به خوبی فرا گرفته می داند که اعتبار و اطمینان به شخص مشاور و بنگاه در اولویت قرار دارد و با در نظر گرفتن کلیه موارد حقوقی طرفین معامله در تنظیم قرارداد سعی در اتمام معامله به بهترین نحو ممکن دارد.

اخبار مشــابه

دیدگاه و نظرات

نظر خود را وارد کنید

نقل و قول / پاسخ به :