برخی نکات حقوقی در مورد قرارداد مشارکت در ساخت

  • تاریخ ارسال

    یکشنبه 12 آبان 1398
  • فرستنده

    مدیریت سیستم
  • شاخه بندی

    اطلاعیه ها
  • تعداد پسندها

    0
  • تعداد بازدید

    761
  • تعداد نظرات

    0

 اگر داور قرارداد مشارکت در ساخت را به گونه‌ای انتخاب می‌کنید که با طرفین قرارداد دوستی و نزدیکی دارد می‌بایست به وی اطلاع دهید که در اثر پذیرش نقش داور، وی نهایتاً ملزم به صدور رای به نفع یک طرف و به ضرر طرف دیگر است و بدین ترتیب یک طرف قرارداد از وی رنجیده خواهد شد.

1-برای حل اختلافات در قراردادها بعضاً داور تعیین می‌شود اما در این رابطه همواره توجه داشته باشید که نقش داور یا حکم در قرارداد مشارکت در ساخت یا هر قرارداد دیگری نقشی مشابه نقش قاضی دادگاه است و نه صرفاً میانجیگری و ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوا. بنابراین اگر داور قرارداد مشارکت در ساخت را به گونه‌ای انتخاب می‌کنید که با طرفین قرارداد دوستی و نزدیکی دارد می‌بایست به وی اطلاع دهید که در اثر پذیرش نقش داور، وی نهایتاً ملزم به صدور رای به نفع یک طرف و به ضرر طرف دیگر است و بدین ترتیب یک طرف قرارداد از وی رنجیده خواهد شد. در بسیاری از موارد طرفین قرارداد یا خود داور از نقش واقعی خویش مطلع نیستند و داوری را با ریش سفیدی ویا میانجیگری اشتباه می‌گیرند. چنین اشتباهی برای داور و نیز طرفین قرارداد مشکلات جدی به بار میآورد؛ عدم صدور رای داوری در مدت مقرر باعث می‌شود که شرط داوری در قرارداد از بین برود و مرجع قضایی صالح به رسیدگی در اختلافات بین طرفین گردد و ممکن است داور به حکم دادگاه تا پنج سال از داوری محروم گردد علاوه بر آن به علت وجود شرط داوری در قرارداد، دادگاه نیز تا انقضای مدت داوری یا استعفای داور به اختلاف طرفین رسیدگی نمی‌کند. در چنین شرایطی به جای داور، شخصی را به عنوان میانجی در قرارداد برگزینید. اگر داور در خود قرارداد مشارکت در ساخت تعیین شد بهتر است قبول داوری نیز ضمن همان قرارداد از وی اخذ شود.
انتخاب کارشناس فنی مرضی الطرفین در قرارداد مشارکت در ساخت بسیار موثر است. بسیاری از مسایل و مشکالت قرارداد مشارکت در ساخت، اختلافاتی است که نیازی به مراجعه به دادگاه یا داوری ندارد و با اظهارنظر کارشناسی حل می‌شود. حتی در صورت طرح دعوا در دادگاه یا داوری نیز می‌توان از نظرات همین کارشناس استفاده نمود. لزومی ندارد که کارشناس فنی مورد توافق، کارشناس رسمی باشد.
در خصوص امکان تخلف در ساخت (تخلف متعارفی که باعث سود طرفین است) از جانب سازنده و چگونگی پرداخت جریمه‌های آن و اضافه ارزش حاصل از آن حتماً پیش بینیهای لازم در قرارداد انجام شود.
برای تخلف از تعهدات مهم طرف مقابل حتماً وجه التزام (مثال در قالب خسارت روزانه) تعیین شود.
حتی المقدور زمانبندی پیشرفت کار مطابق با تعاریف و زمانبندی ارائه شده در دفاتر خدمات الکترونیک یا تعاریف استاندارد دیگر روشن شود. تفاوت تعریف طرفین از مراحل پیشرفت کار (مثال فونداسیون، اسکلت و…) می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود.
اگر طرف قرارداد شما شرکت سهامی یا مسولیت محدود باشد (و نه شخص حقیقی) حتماً در نظر داشته باشید که در صورت تخلف وی از قرارداد، خسارات وارد بر خود را از شرکای آن شرکت نمی‌توانید مطالبه کنید مگر اینکه خالف این مساله در قرارداد تصریح شده باشد.
لازمه انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت، پرداخت پول یا چک روز از جانب سازنده نیست و قرارداد اصولاً به محض امضاء معتبر و لازم الاجرا بوده و تمامی تعهدات بر ذمه طرفین بار می‌شود.
همانطور که پیداست قرارداد مشارکت در ساخت علیرغم کثرت استعمال آن قرارداد ساده‌ای نیست و نکات حقوقی متعددی باید در آن رعایت شود که در بالا صرفاً تعداد اندکی از آنها بیان شد، پس در تنظیم این قراردادها حتماً از مشاوره متخصصان حقوقی بهره بگیرید.

اخبار مشــابه

دیدگاه و نظرات

نظر خود را وارد کنید

نقل و قول / پاسخ به :