چرا صلاحیت مالی و فنی سازنده مهم است؟

  • تاریخ ارسال

    یکشنبه 12 آبان 1398
  • فرستنده

    مدیریت سیستم
  • شاخه بندی

    اطلاعیه ها
  • تعداد پسندها

    0
  • تعداد بازدید

    1070
  • تعداد نظرات

    0

یکی از مهمترین مسائل در مشارکت در ساخت که بسیار مغفول مانده صلاحیت مالی و فنی سازنده است.

این موضوع از این حیث اهمیت دارد که روزانه شاهد دعاوی متعدد در مراجع قضائی بر سر نداشتن توان فنی و یا مالی سازنده برای پیشبرد پروژه هستیم.
بررسی صحت و سقم مدارکی که توسط سازنده ارائه می‌شود و حسن شهرت سازنده در مسائل فنی و مالی بسیار مهم است.
پس بهتر است مالک در حین عقد قرارداد مشارکت در ساخت از سازنده گواهی و یا مدارکی که مثبت توان مالی او برای جلو بردن پروژه هست را بخواهد و یا سوابق اجرائی سازنده را برای اطمینان یافتن از دانش فنی وی برای اجرای عملیات ساخت جویا شود.
چرا که در صورت تخریب ملک و ادامه ندادن پروژه توسط سازنده به دلیل نداشتن توان مالی و یا دانش فنی، مالک متحمل بیشترین ضرر و زیان می‌شود.
پس هر چند که نبود صلاحیت مالی و فنی سازنده منجر به بروز اختلافات گوناگون و طرح دعوا در مراجع قضائی می‌شود ولی راه حل حقوقی برای جلوگیری از این وضعیت چندان در دسترس نیست و مهمترین راه برای جلوگیری از این قبیل اختلافات بررسی دقیق این مسائل قبل از انعقاد قرارداد است.
همچنین مسئله‌ای که بعضاً منجر به اختلاف شده این است که سازنده با هویتی جلو می‌آید و قراردادی را منعقد می‌نماید که بعداً مشخص می‌شود هویتی جعلی است
پس در صورتیکه سازنده شخص حقیقی است بررسی اعتبار اسناد سجلی وی و در صورتیکه شخص حقوقی است بررسی اعتبار هویت شرکت مذکور از اهمیت زیادی برخوردار است.
همچنین اگر سازنده مبلغی به صورت چک و برای تضمین نزد مالک قرار می‌دهد بررسی اعتبار چک و رعایت نکات حقوقی مربوط به چک (که نیاز به بررسی در مطلبی جدا داشته و در مطالب بعدی ارائه می‌گردد) بسیار ضروری است.

  • شاخه بندی

اخبار مشــابه

دیدگاه و نظرات

نظر خود را وارد کنید

نقل و قول / پاسخ به :