بعضی اصطلاحات حقوقی که در خرید، فروش اجاره بخش سه

  • تعداد پسندها

    0
  • تعداد بازدید

    934
  • تعداد نظرات

    0

پایان کار 
هرگاه کار ساخت و ساز یک ساختمان به پایان برسد، شهرداری باید آن را تأیید کند. به گواهی تأیید شهرداری برای اتمام ساخت و ساز یک ساختمان، گواهی پایان کار گفته می‌شود. در بازار مسکن گواهی پایان کار یکی از گواهی‌های مهم محسوب می‌شود که هیچ ملکی بدون آن حق ثبت سند را ندارد. همچنین کاربری ملک در گواهی پایان کار تعیین می‌شود. برای أخذ گواهی پایان کار باید خلافی و عوارض مربوطه را پرداخت کرده باشید و در ساخت و ساز ملک هم کاملاً بر اساس ضوابط و مقررات اعلام شده از سوی شهرداری باشد

تصرف عدوانی 
اگر مال یا ملکی به صورت غیر قانونی و بدون رضایت مالک از تصرف او خارج شود، این موضوع اصطلاحاً تصرف عدوانی نامیده می‌شود. به عنوان مثال در بازار مسکن اگر شخصی بدون رضایت مالک مسکن آن را تصرف کرده و در آن زندگی کند، می‌گویند تصرف عدوانی صورت گرفته است.
 

سرقفلی
سرقفلی برای املاک تجاری موضوعیت دارد و عبارت است از درجه‌ی معروف بودن یا مشهور بودن یک مکان تجاری به یک فعالیت خاص. سرقفلی جزیی از دارایی‌های نامشهود محسوب می‌شود و معنایی مشابه صاحب امتیاز دارد.
 

 

استعلام
دفاتر اسناد رسمی مكلف هستند هنگام انجام هر گونه معامله نسبت به ملکی جاری قبلاً جريان ثبتی آنها را از اداره ثبت محل وقوع ملک پرسش نمايند ، همچنين پاره‌ای از دستگاههای اجرائی ذيربط و يا مراجع صالحه قضایی نيز در مواقع ضروری و لازم مجاز به استعلام جريان ثبتی ملکی جاری هستند .
 

بازداشت املاک
املاک ثبت شده حسب تقاضای مراجع قضائی صالحه ازقبيل محاکم و دادسراهای عمومی و انقلاب و شعب بازرسی و اجرای ثبت و دادگستری قابل بازداشت می باشند .                                              رفع بازداشت املاكی كه حسب دستور مراجع صالحه بازداشت می شوند
اعم از اينكه درای سند مالكيت باشد يا نباشند حسب همان مراجع از آنان رفع بازداشت می گردد . پس از وصول دستور رفع بازداشت كه معمولا بايستی اولاً ممهور به مهر مرجع تقاضاكننده باشد ،
ثانیاً اشاره به نامه قبلی كه به موجب آن تقاضای بازداشت شده داشته باشد و ثالثاً مشخصات كامل ملکی اعم از شماره تاريخ و …….. در آن قيد شده باشد .
                                                                                                                                 اعيان
اعيان در اصطلاح ثبت به آنچه بر روی زمين ساخته می شود اطلاق می گردد . گر چه از نظر حقوقی كلمه زمين خود دلالت برعرصه و اعيان می نمايد ولی در امر ثبت مراد از اعيان مستحدثاتی است كه روی ملک ( زمين ) بنا می گردد .                                                                                    اصلاح حدود
چنانچه در اثر تغییر وضعيت در مجاورين املاک ثبت شده تغییری در وضع حدود اربعه ملكی كه دارای سند مالكيت می باشد حاصل شود و يا به عبارت ديگر يک يا چند حد از حدود اربعه ثبت شده‌ايکه قبلا به پلاک شخصی محدود شده در اثر تغيير وضع مجاورين به كوچه محدود شود ملکی می تواند با مراجعه به اداره ثبت محل وقوع ملک تقاضای اصلاح حدود نمايد .
 

اعتبار اسناد مالکيت
اسناد ملکی از طرف ادارات ثبت هميشه معتبر هستند و فقط با حكم قطعی مراجع قضایی صالحه يا قانون مصوب مجلس شورای اسلامی قابل ابطال می ‌باشد .
 

املاک موروثی
هرگاه فردی كه سند مالكیت بنام او صادر گردیده فوت نماید وارث او می تواند با ارائه ملکی زير از اداره ثبت محل وقوع ملکی درخواست صدور سند مالكيت نماید :
        تقاضای صدور سند ملکی
        فرم گواهی حصر وراثت
        فرم ۱۹ مالیاتی
       اصل سند مالكیت مورث

  • شاخه بندی

اخبار مشــابه

دیدگاه و نظرات

نظر خود را وارد کنید

نقل و قول / پاسخ به :