تغییر قیمت مسکن در تهران

  • تاریخ ارسال

    یکشنبه 12 آبان 1398
  • فرستنده

    مدیریت سیستم
  • شاخه بندی

    اخبار مسکن
  • تعداد پسندها

    0
  • تعداد بازدید

    765
  • تعداد نظرات

    0

متوسط رشد قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در مناطق ۲۲ گانه تهران طبق آخرین آمار رسمی ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که بیشترین قیمت مربوط به منطقه یک و کمترین قیمت مربوط به منطقه ۱۸ است.آخرین آمار رسمی مربوط به معاملات مسکن شهر تهران مربوط به فروردین ماه است که نشان می‌دهد در فروردین امسال شاهد کاهش ۶.۳ درصدی کل معاملات نسبت به مدت مشابه سال قبل و افزایش ۲۹.۵ درصدی قیمت بوده‌ایم. به گفته فعالان بازار مسکن بررسی آمار حاکی از آن است که «همزمان با رشد قیمت ارز، دو اتفاق در بازار مسکن افتاده است؛ گروهی به قصد حفظ سرمایه خود به سمت دارایی ثابت روی آورده‌اند و فروشندگان، همزمان قیمت‌های پیشنهادی را بالا بردند.»

از شهریوماه ۱۳۹۶ بازار مسکن بتدریج وارد فاز پیش رونق شد و در آذرماه با ۵۰ درصد رشد معاملات به اوج خود رسید. اما در سه ماهه پایانی سال، جهش قیمت دلار از یک طرف تأثیر منفی بر خرید و فروش مسکن گذاشت و از سوی دیگر مالکان را بر آن داشت تا در جهت هماهنگی با نرخ ارز، قیمت‌ها را افزایش دهند. در فروردین ماه ۱۳۹۷ تعداد معاملات شهر تهران به ۵۰۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۵۹ و ۶.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.با اینکه متوسط قیمت مسکن ۲۹ درصد رشد را نسبت به فروردین ۹۶ نشان می‌دهد اما در برخی مناطق رشد قیمت‌های پیشنهادی بالاتر از ۵۰ درصد نیز بوده است.

در فروردین ماه در منطقه ۵ قیمت پیشنهادی تا ۶۰ درصد و قیمت قطعی تا ۴۷ درصد رشد نشان می‌دهد. کمترین میزان رشد کل شهر تهران نیز به منطقه ۱۹ با تنها ۴ درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل تعلق داشته است. با اینکه بیشترین قیمت هر متر مربع با متوسط قیمت ۱۱ میلیون تومان مربوط به منطقه یک است ولی در این منطقه معاملاتی هم با قیمت هر متر مربع ۱۹ میلیون تومان هم ثبت شده است.واحدهای زیر ۵ سال با سهم ۴۲.۵ درصد از کل معاملات و واحدهای ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان به ازای هر متر مربع با سهم ۱۰.۷ درصدی از کل معاملات جزو پرطرفدارترین‌ها در بازار معاملات شهر تهران در فروردین ماه بوده است.ملک‌های زیر ۴۰۰ میلیون تومان ۵۴.۶ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده است.

رشد ۴۸ درصدی معاملات واحدهای بیش از ۲۰۰ مترمربع، رشد ۵۲درصدی معاملات آپارتمان‌های بیش از ۶۰۰میلیون تومان و رشد ۳۵درصدی معاملات منطقه یک را نشان می‌دهد. کارشناسان بازار مسکن از تجزیه و تحلیل آمارها از بازار مسکن شهر تهران به این نتیجه رسیده‌اند که در سه ماهه پایانی سال ۱۳۹۶ متقاضیان مصرفی جای خود را به متقاضیان سرمایه‌گذاری داده‌اند.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، بیشترین رشد معاملات در اسفندماه ۱۳۹۶ نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از آن به واحدهای ۲۰۰ متر مربع، بازه قیمتی بیش از ۶۰۰ میلیون تومان و واحدهای واقع در منطقه یک مربوط می‌شود. کمترین میزان معاملات نیز در منطقه ۱۹ با ۸۱ مورد و کمترین رشد خرید و فروش به منطقه ۱۷ با ۱۳۸ مورد و رشد منفی ۲۲ درصد نسبت به اسفندماه سال قبل مربوط می‌شود.

در مناطق ۵، ۲، ۴، ۱، ۱۰ و ۸ بیش از نصف معاملات مسکن شهر تهران انجام می‌شود. همچنین از بین ۲۲ منطقه شهر تهران ۵۵ درصد خرید و فروش مسکن، تنها در ۶ منطقه صورت می‌گیرد. سرعت رشد معاملات در این مناطق از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ بیشتر شده است. منطقه ۵ با سهم ۱۳.۵ درصدی از کل معاملات بیشترین آن را دارد.

اخبار مشــابه

دیدگاه و نظرات

نظر خود را وارد کنید

نقل و قول / پاسخ به :